Børns mundtlige legekultur af Poul
Bjerregaard
Børns æstetiske
symbolske udtryksformer bliver i bogen Dansk, Kultur og Kommunikation (red) Morten
Sørensen beskrevet som den mundtlige leg som udleves, og kommer til udtryk i børnenes indbyrdes leg
eller sammen med voksne i den fælles arena
som familien eller institutionen udgør. Den har ofte sine rødder i en fælles
kulturel forståelse, og børnene tilegner sig de forskellige genre og former ved
vertikal overlevering fra barn til barn eller horisontal overlevering fra
voksen til barn.
I dag spiller de forskellige medier, som mobiltelefoner og internet også en kolossal rolle og er et værktøj som børnene mere og mere tager i brug som kommunikations middel.
Poul Bjerregaard har i kap. 10 i bogen, delt de forskellige genre op i følgende kategorier .
I dag spiller de forskellige medier, som mobiltelefoner og internet også en kolossal rolle og er et værktøj som børnene mere og mere tager i brug som kommunikations middel.
Poul Bjerregaard har i kap. 10 i bogen, delt de forskellige genre op i følgende kategorier .
Gåder er den ældste form for ord og sprog leg og det
kræver ofte en bred forståelse for sproget og metaphore for at kunne fatte
pointet. Alligevel ser man ofte hvordan mindre børn med iver gengiver en gåde
eller vits uden selv at have forstået pointet, men hvor det er selve
fortællerglæde, og ønsket om at få de andre til at grine, som er i centrum.
Gyserhistorie
er ofte en del af børns legekultur, når de i flok skal skabe en uhyggelig
stemning. Børns fortæller kompetence bliver ofte både sat på prøve og udviklet når en gyser historie skal gengives. Det
kræver nemlig større sproglige færdigheder, hvis den skal være vellykket og
skabe den forventede effekt på sine tilhørere.
Alle
børnene vitser startede i 90’ og bære præg af udtalt sort humor, hvor det
abnorme bliver fremhævet som en sjov pointe. ” Alle børnene så ned i blenderen,
undtagen Bob han kiggede op. ” Alle
børnene vitser udskilte sig ved lave grin med tunge emner som død, ulykke ,
fedme eller incest. De var ofte en genspejling af emne som var oppe i medierne.
Parodier
er en humoristisk efterligning, hvor hændelsen genfortælles og den omtalte
persons sprog, dialekt og mimik bliver karakteriseret på en overdreven måde.
Børn bruger det ofte når de skal genfortælle en diskussion med en voksen eller
en person af andet køn. Parodi bliver ofte brugt af populære stand-up komikere,
og man ser hvordan børn tit efteraber og udbygger de vittigheder de høre.
Remser
og Rim er en meget mangfoldig gruppe. De
har dog alle en enkel rytme og rim som fanger både store og små ører. Mange
Remser har rødder i bondekulturen og landlivet, hvor den didaktiske funktion
var formålet. ABC-sangen, talrim og okker,
gokker er alle remser, sanglege og rim som er med til at bibringe en
forståelse af vores omverden. Rim og remser er nok den form for sprogsjov, som
er mest brugt i danske institutioner og pædagoger landet over bruger dem helt
ned i vuggestue.-alderen.
Det er
pædagogens opgave at støtte op om børnenes sprogleg. Pædagogen må være aktiv
lyttende. Børn viltit teste deres vitser af på en voksen. Leg med ord, sprogsjov, vitser, rim og
remser åbner døren op for en verden af sjove indslag og muligheder for på en
legende måde at kunne både udvikle børns sprog-færdigheder og fortæller og
opfattelses kompetencer. Det er også en
udmærket måde at bygge relationer på, mens
man har det sjovt med hinanden.
Mine
overvejelser :Sprog kulturen præges tit af forskellige diller. Omkring 1990
dukkede en ny genre op, der var let at genkende ved sit æstetik, hvor ordene ”
alle børnene” straks vækkede bestemte genre forventninger ( Dansk, kultur og
kommunikation. Mogens Sørensen S. 178)
Er der
nogen forklaring på at denne genre netop dukkede op i 90’ og hvor langt skal
man lade børn gå når de laver sjov med tunge emner som incest, voldtægt?
Hej Charlotte. Det er nemlig et rigtig godt spørgsmål, hvornår bliver det"for meget". Jeg tror "alle børnene" vitser hurtigt blev så populære fordi det pludselig blev helt legalt at sige FY-ord, og slynge om sig med tabuemner, og nettop i 90`erne begyndte en ny diskurs i forhold til unges sprog og sprogbrug. :-) Dorte D
SvarSlet