torsdag den 21. februar 2013

Børn og kultur mellem gamle begreber og nye forestillinger.


Børn og kultur mellem gamle begreber og nye forestillinger.

Samfund under forvandling – et epokalt skift?

Siden 8o har vi set et gennemgribende skift i vores kulturforståelse. Postmodernistiske strømninger har radikalt forandret vores måde at se verden på. Kulturbegreberne blandt børn og unge er også præget af nytænkning og af den øgede selvrefleksitet og globalisering, som præger tankegangen i den vestlige verden.
Kultur under forvandling?
Den tyske professor i pædagogik Thomas Ziehe forklarer hvordan uddannelsessystemer før havde monopol på ”hver sin tilgang til æstetik ”[1] og hvordan et kultursystem anerkendte hvad der var kunst, og hvad var trivialitet, og  skabt til profit. Kunst for børn var pædagogisk tilrettelagt i dannelses øjemed.
I 1980 skete der et skift og en ny parallel hverdagskultur breder sig og får rodfæste og ” de hierarkiske skel mellem masse-,populær- og finkultur opløses”[2]

Kulturel frisættelse
Thomas Ziehe påstår dog at denne frigørelse har sine begrænsninger og at børn og unge samtidig i 1980 bliver institutionaliseret i større omfang end hidtil. Børnene er altså samtidig med at en kulturel frigørelse finder sted, som aldrig før, underlagt pædagogiske tiltag og intentioner. Thomas Ziehe konkluderer, at børn ikke primært lader sig præge af denne mere intense pædagogiske påvirkning, men at en autonom hverdags æstetik spirer frem i et frirum, hvor børn uden for pædagogisk påvirkning skaber deres egne æstetiske udtryksformer.
Æstetiseret hverdagskultur
Dette synliggøres ved at børns kultur nu er en størrelse for sig, som udvikler sig uafhængigt af den ”kultur for/til børn”, som før har været den toneangivende. Børn brug af medier til kommunikation har øget deres interaktions flade mere end begrænset den. Studier indikerer at børn både bruger internet, mobil og såvel som det at lege fysisk sammen, når de skal have det sjovt.
Den sociale forandring som institutionaliserede børnenes hverdag, skabte også en ny både at kommunikerer og være sammen på. Der hvor man i f.eks. 50’  brugte gaden som et, fælles arena, hvor leg og sjov kunne udfolde sig på tværs af aldersgrupper, ser man i det 21 århundrede at leg nu er rykket indendørs, og at det er kommunikation gennem medier der er i højsædet og det sted, hvor børn udfolder deres kreative evner.
Børnekultur og børns kultur
Beth Juncker skriver.” Både børnekulturen og skolekulturen er ude af trit med børns og unges kultur og med den multimediekultur, de befinder sig i.”[3]
Han udtrykker et behov for at de pædagogiske dannelsesintentioner i større grad må inddrage nye og gamle medier og integrerer sig i de nye kommunikations metoder, hvis den ønsker at være med i den egentlige diskussion om kultur blandt børn og præge deres kulturforståelse.
Børnekultur – et humanistisk dannelsesbegreb
Ordet børnekultur så dagens lys i 1970. Det var dengang et efterlyst begreb, som opstod med forståelsen af at børn havde brug for at få et forum, med programmer og kunst lavet til og med dem. Både så de fik deres egne tilbud til   teater, kunst, tv-programmer osv. men også for at påvirke dem til bredere forståelsen af omverdenen.
Børnekultur’ skulle udvikles som et børnerettet kunst- og kultur-system, der kunne støtte folkeskolens alment dannende målsætninger. Et system, der gennem sin kvalitetsproduktion og sine kvalitetskriterier både
skulle bringe børn i kultur og beskytte dem mod de markedskræfter, som truede med at alliere sig med de nye billedmedier og den fremvoksende digitale teknologi.”[4]
Denne forståelse for børnekultur har sine dybe historiske rødder i en forståelse af barnet og barndommen som en udviklingsfase.

Det pædagogiske børnekulturbegreb
Den pædagogiske børnekultur har haft som mål at tilrettelægge aktiviteter og processer og oplevelser ud fra et børnenes perspektiv.  Ud fra en sådan forståelse vil en veltilrettelagt aktivitet  derfor tage børnenes udvikling, alder og miljømæssige forhold i betragtning og have deres kognitive og følelsesmæssige udvikling for øje.  I den pædagogiske børnekultur er barnet objekt for den pædagogiske planlagte proces, som skal være med til at danne og forme barnet opfattelseskompetence, evner og kreativitet. Samtidig er det også med til at skærme barnet fra æstetiske symboler og genre som man opfattede som direkte farlige og manipulerende. f.eks forbrugerkulturens lokken.
Børns kultur – et antropologisk kulturbegreb
”Det antropologiske kulturbegreb har helt andre forestillinger om
børn, kultur og kvalitet end det pædagogiske børnekulturbegreb. Det ser
med helt andre briller og synliggør dermed nye dimensioner”[5]
Begreberne kultur for og med børn har indtil nu været de dominerende i forståelsen af børns kulturverden. Men senmodernismen og 80’ nye børnesubkulturer har rykket om på disse forståelser og føjer en ny forståelse til listen nemlig : børns kultur. Børnene er ikke mere primært tilblivende  (
becoming) individer, men værende  (being) personligheder. Forståelsen  om at børn er i kultur, åbner både op for et dilemma om at skulle redefinere  børn og barndom, men er også en øjenåbner ind i logikken og sammenhængen i deres leg, råben,  gyngen, syngen og legen. Aktiviteter styret og skabt af  børn får pludselig kulturel anderkendt betydning.
Børns perspektiv
 Det antropologiske kulturbegreb kræver en ny tilgang til det pædagogiske udgangspunkt. Det flytter fokusset fra hvad de voksne syntes er godt, til hvad barnet selv oplever som godt. Denne tilgang kræver at man kan se og forstå omverdenen ud fra barnets perspektiv, og at man via reflektivitet og metoder prøver at nå ind til barnets perspektiv.
Denne metode åbner op for nye muligheder for udfoldelse og barnets udforskning af nye æstetiske symboler får lov at blomstre og bliver anderkendt og selv hverdagslivets begreber og forestillinger om højt, lavt, fint og grimt bliver udforsket og bearbejdet.

Mine refleksioner: Den narrative tilgang og det narrative perspektiv er nok et af de mest effektive værktøjer som kan bruges, for at nå ind til barnets perspektiv.  Centralt i den narrative tilgang er nemlig ordet ”mening”, altså i et pædagogisk sammenhæng, det som giver børnene mening i den fortælling som de udlever. I den narrative tilgang er det ikke kun en aha oplevelse af at: ” nu forstår jeg”, men en vilje til at indleve sig på øjenniveau med barnet og dets opfattelser. ( sådan som jeg forstod det på seminaret  om ”samspilsprocessernes betydning”(FTHO)














[1] Side 196 i Børn & kultur – mellem gamle begreber og nye
forestillinger
af Beth Juncker
[2] Side 197 i Børn & kultur – mellem gamle begreber og nye
forestillinger
af Beth Juncker

[3] Side 201 i Børn & kultur – mellem gamle begreber og nye
forestillinger
[4] side203 Børn & kultur – mellem gamle begreber og nye
forestillinger
[5] side 207 Børn & kultur – mellem gamle begreber og nye
forestillinger

Ingen kommentarer:

Send en kommentar