mandag den 18. februar 2013

Et feltarbejde om børn og vittigheder

Et feltarbejde om børn og vittigheder

De børn jeg nåede at spørge i Danmark var Markus 12 år, Lukas 14 år  og Jonathan 14 år.  De kunne ingen af dem fortælle mig en vittighed eksprompt. Markus sagde dog at  han havde en vittigheds aps på sin telefon.  De kan godt lide at sende hinanden youtube clips med sjove indslag, som de liker og deler. De bruger meget frikvartererne i skolen til at vise hinanden clips og indslag fra youtube  De deler også sjove billede af ting som er oppe at køre i medierne. Dem deler de  over Facebook. På min fb væg var dette billede i omløb, af nogle teen-agerer.
I Moldova er min erfaring at børn er mere trænet i at skulle gengive en historie mundtlig end børn i f.eks. Danmark.  Børn lærer fra helt unge af, at kunne citerer vers og historie og anekdoter og især gåder er en hel kultur for sig. Børn i Moldova er meget bekendt med vittigheder og jeg spurgte efter en klub i landbyen om nogle af børnene var villige til at fortælle nogle sjove historie og det her er hvad der skete:
Til stede er Catja 14, Ira 12, Alex 12, Emma 6 og  Vova 7 og Catja 8

Catja trak sin mobil frem og fandt en aps og fortalte følgende: ”Hvis jeg trækker mit vækkeur op og  sætter det  til at ringe  kl. 9 om morgenen, men går i seng kl. 8, hvor længe har jeg så sover?”
Jeg: (tæller på mine fingre)” 13 timer”
Catja: ”1 time, det er et mekanisk vækkeur!”

Alex:”  hvad er skaldet og grønt og hopper rundt på gulvet”
Vi andre: ”En frø, et lille grønt væsen”
Alex: ” en soldat på diskotek”

Ira: Konduktøren spørger passageren:
”Deres billet”
”min billet”
”sig mig, er De syg”
”hvorfor, er De læge”
”Deres billet”
”min billet”
”sig, mig kan De ikke andre ord”
”jo, støvsuger”
” Jeg er kontrolør”
” jeg er VVS-mand”
” sig mig er De en efteraber”
”Nej, er De  zoo-passer”
” har De alle skruerne hjemme”
”hvorfor, kommer De på besøg”
” Deres billet”
”min billet, det bliver en anden gang, for nu står jeg af”

Emma: ”hvilke pærer kan man ikke spise?”
Jeg: ”Jeg tror det er  en lyspærer?”

Alex: ”Hvad er grønt, men når du trykker på knappen bliver det rødt.”
Vi andre.:”Mikrobølgeovn, fjernsyn, en maskine”
Alex: ” En frø i en blender”

Ira: farmeren spørger sin arbejder: ” Der var to grise, hvor er den ene”
Svinedrengen: ” her er den ene”
Farmeren. ” der var to grise, hvor er den ene blevet af”
Svinedrengen ” jeg siger her er den ene”

Børnene: ”Vi fortæller egentlig ikke vitser til hinanden. Vi lærer dem som oftest af de voksne og det er mest i familien, at vi fortæller dem. Vi kan også godt lide at sende hinanden sjove billeder og clips på de sociale netværk.”




Et meget populært tv program som har overlevet siden sovjet tiden hedder: Hvem, hvor og hvornår?”  Det er et program hvor en gruppe intellektuelle skal gætte gåder som seerne sender ind. Man har et minut til at diskuterer indbyrdes i teamet og man kan selvfølgelig vinde penge.  I mit arbejde med unge og børn bruger vi ofte gåder som en slags pauseprogram når vi holder klubber og andre arrangementer. På teen-age lejrene har vi altid en omgang ”Hvem, hvor og hvornår” i baghånden til en regnvejrs-eftermiddag.  Legen bliver altid modtaget med hurra og jeg har ofte undret mig over hvor gode og hurtige tænkere de unge er.  Gåde gætning har også sin hel egen tradition og man fortæller som regel ikke løsningen med det samme, nogle gange har vi oplevet hvordan en gåde som blev fortalt ved et bål en aften endnu ikke er gættet flere dag efter, selv om vi alle aktivt har spurgt ind til løsningen.  I børneklubberne med 10-12 årige har jeg set det samme mønster gentage sig.


2 kommentarer:

  1. Hej Charlotte.

    Super fint indlæg du har lavet om børns vittigheder/gåder mm. Spændende at du inddrager facebook/apps osv. hvor jeg også tror at meget udspiller sig idag - især for de lidt større børn.
    Også sjovt med sammenligningen mellem Danmark og Moldova - sjovt at høre om andres kulturer, og at børn i andre lande også bruger sprog at lege med på den sjove måde ;-)
    Godt stykke arbejde...

    /Vibeke

    SvarSlet
  2. Hej Charlotte.
    Efter jeg læste dit indlæg, kom jeg i tanke om, da jeg var i min praktik i SFO'en, og var med en dreng i støtte time fra 5 klasse, hvor de fik fritime og måtte sidde ved computeren. Da som du siger finder de sjove klip på youtube, viser til hinanden, ligger dem op på deres facebook profiler og deler de sjove klip ud til deres venner online. Jeg tænker tendenserne har ændret sig kraftigt i Danmark, hvor vi før ikke havde den mulighed af dele online, levede børns mundtlige legekultur bedre, som i dag hvor så meget kører online.
    Sjovt også at hører sammenligningerne mellem Moldova og Danmark.
    // Thomas

    SvarSlet