Tekst
2 : At skabe antropologisk viden om børn. Eva Gulløv, Susanne Højlund.
Feltarbejde
”Vi anskuer antropologisk børneforskning
som en videnskabelig disciplin, der både er rettet mod børn og mod de
sammenhænge, de indgår i
”
Feltarbejde skal forstås som et videnskabeligt redskab
i det antropologiske arbejde, hvor man bestræber sig på at afdække og forstå handlingsmønstre,
adfærd og kutymer i et bestemt miljø. Eva
Gulløv og Susanne Højlund har i deres beskrivelse af emnet taget afsæt i antropologien.
Feltarbejde er en forskning som tager sit udgangspunkt i selve miljøet, som
skal kortlægges. Fysisk tilstedeværelse
i det bestemte miljø er derfor en forudsætning. Det kræver en indlevelse i
feltet, hvor man bliver familiær med omgangstonen, kulturen og forholdene.
Dette er nødvendigt både for at få et helhedsindtryk, men også for at informanterne kan nå at blive fortrolige
og trygge ved éns nærvær, og dermed agerer umiddelbart og naturligt i de givne
situationer. Et af fokus områderne er at nå ind til den opfattelse og
begrebsverden der ligger bag handling og ord. Det er derfor ikke nok kun at kortlægge
og fortolke de to sidstnævnte, men at nå ind til de sociale faktorer der giver
bestemte handlinger mening. ”Går man kun efter et eksplicit udsagn, overser
man altså nemt kompleksiteten bag menneskers handling”
Deltagerobservation
”Centralt i
feltarbejdes terminologi står begrebet deltagerobservation”
Det at indleve sig i et miljø og dets kultur byder på flere dilemmaer. Det både
at kunne deltage, altså agerer og participerer sammen med de iagttagede aktører
og samtidig observerer og forske i deres hverdag og livstil, kræver at man
konstant er i en indre diskussion om sine udgangspunkter. Forudfattede meninger
og opfattelse som stammer fra egen habitus står ofte i vejen for at nå til en
objektiv forståelse af, hvorfor en given adfærd eller handling giver mening i
det studerede miljø. For at opnå en hermeneutiske tilgang er det vigtigt ikke bare
at kunne forklarer sine iagttagelser, men også forstå dem. Det er ifølge Eva Gulløv
og Susanne Højlund vigtigt at forholde sig loyalt til den undersøgte
virkelighed og ikke lade sine personlige erfaringer og forståelser træde i vejen
for at nå ind til kernen af de værdier og kulturer, som gælder i det undersøgte
samfund eller miljø. Den analytiske distance skal opretholdes, især når den
undersøgte kultur strider imod éns egen opfattelse af rigtig og forkert. ” at
forstå og analysere menneskelige handling og opfattelser er en hermeneutisk proces
der indbefatter en positioneret fortolkning”
Konstruktionen af et børnepespektiv
Eva Gulløv og Susanne Højlund stiller spørgsmålstegn
ved om man i det hele taget kan betragte børnekulturen som en entydig
størrelse. At børnekulturen i dag er underlagt forsknings debatten på lige fod
med andre samfundslag, betyder at det er vigtigt at erkende de meget
forskellige sociale og kulturelle faktorer, som her spiller ind. Antropologisk forskning om børn har heller
ikke et politisk motiv, som vil give en bestemt gruppe en stemme i
samfundsdebatten. Det er et studium af
børns opfattelse af deres hverdag set ud fra ikke kun deres egne udsagn, men også
deres handlinger, miljø og kår.
Analyse af kontekst
Den amerikanske antropologen Ryamond McDermott, understreger nødvendigheden af at
alle iagttagelser og observationer betragtes som dele af en større enhed. Han beskriver
det som mange tråde i et reb. Her er en systematisk analysering af forhold,
handlinger og interaktioner vigtige. Det er vigtigt at forholde sig åben
overfor hvilke faktorer som er relevante når man skal forklare handling og
adfærd. Ydre rammer og svingene omstændigheder skal tages med i overvejelserne.
Antropologisk viden om børn
”Vi
kan ()ikke tage for givet, at vi ved hvad barndom er, eller hvad et barn er,
opfattes som eller har af handlemuligheder; børn må udforskes konstekstuelt”
At forske i børn, betyder en konstant erkendelse af
det interaktive samspil børn og børn og børn og voksne imellem. Det er en
forsknings i børns handlemønster under forskellige vilkår, set både ud fra
deres egen viden om verden og den dominerende verdensopfattelse omkring dem. Det er således en forskning rettet mod hvilke
kulturelle og faktorer der spiller ind
og danner børns adfærdsmønster og
opfattelse af verden.
Side 25
linje 27-29
Feltarbejde blandt
børn Eva Gulløv og Susanne Højlund
S.35-36.linje
31,1,2
Feltarbejde blandt børn
Eva Gulløv og Susanne Højlund
Det er en god idé med at lave kilder på den måde!
SvarSletMen hvordan gør man det??